En vanlig dag med Servicetekniker Michael

Michael bor i närheten av Jönköping och har arbetat som servicetekniker för DeLaval sedan 1998. Innan dess hade Michael flera olika arbeten. Han har arbetat som gårdsarbetare, avbrytare, lastbilschaufför med mera.

Servicetekniker Michael

Det som är bra med att arbeta som servicetekniker är friheten tycker Michael. Du lägger upp din dag precis som du vill. Så länge du har nöjda kunder kommer ingen gå in och styra och ställa, det gör du bara själv.

Det tar ett par år att verkligen komma in i arbeted dock. Det första året går åt till att bygga kundrelationer och få flyt på rutinerna. Sedan tar det ett år till innan du känner att du verkligen kan alla produkter och har lärt känna dina kunder. Man är aldrig fullärd eftersom det hela tiden kommer ny utrustning man måste sätta sig in i.

Man måste vara beredd på att kunderna ringer lite när som helst. Mjölkproducenter är beroende av att anläggningen fungerar. Korna måste mjölkas flera gånger om dagen. Om det blir problem på söndag morgon kan de inte vänta tills på måndag och då ringer kunden. Ibland kan det lösas per telefon och ibland måste man rycka ut akut.

Michael har 73 kunder på sitt område idag. Förutom fast lön har Michael provision på den försäljning och det arbet han gör varje månad.

En dag med Michael

Här följer en beskrivning av hur en mulen dag i oktober kan se ut för Michael.

08.30  På väg mot första kundbesöket

Michael är på väg till gården Esbjörnarp för att genomföra den årliga anläggningsservicen. Telefonen ringer och Michael stannar till för att ta samtalet. Det är en kund som vill diskutera sin kalvamma som behöver ses över. Michael föreslår att han kommer över med brochyrer under eftermiddagen.

Serviceteknikerns vardag

08.45 Framme på Esbjörnarp 

Michael är framme vid gården Esbjörnarp som har 25 mjölkkor i ett uppbundet stall med rörmjölkning.

Serviceteknikerns bil

Han öppnar bilen och tar fram utrustning och delar som behövs för att genomföra service.

Service bilen innehåller både de reservdelar som behövs för service och en liten shop där det finns handskar, bindslen och andra förbrukningsvaror som kunden ofta behöver.

Serviceteknikerns verktyg

Kunden har just startat diskningen av systemet när Michael kommer. Michael packar upp sin utrustning, tar en kopp te och hinner med ett par samtal från andra kunder under väntetiden. 

En servicetekniker är beroenda av att ha verktygen i ordning och lättillgängliga.

Service

På gården Esbjörnarp har man en installation från mitten på sjuttiotalet. En del av utrustningen är densamma som då men vissa delar har bytts ut med tiden. Pulsatorerna byttes för ca fem år sedan.

Michael skruvar isär, diskar alla delar och kontrollerar att allt är helt. Han byter vissa gummidelar och sådant som slitits ut.

Service

Sedan skruvar han ihop allt igen. Det är många skruvar att hålla reda på.

Därefter servar Michael vacuumpumpen och sedan måste vacuumflödet i systemet mätas noga. För en bra mjölkning måste vaccumet vara på en viss nivå och systemet får inte läcka. Kunden får ett detaljerat protokoll med alla värden. 

En serviceteknikers vardag

Nu är utrustningen servad och ren och redo för nästa mjölkning.

12.30  Leverans till nästa kund

Michael lämnar Esbjörnarp och ger sig ut på vägarna igen. Han svänger förbi en kund som han var hos i fredags för en liten leverans.

13.00 Lunch

En lunchpaus vid en utsiktsplats över Vättern. Idag är det så gråmulet så utsikten är inte vad den brukar vara.

13.30 Diskmedelspåfyllning på nästa gård

Ankomst till en gård med ca 40 kor. Här ställer Michael in nytt diskmedel där det ska stå och kontrollerar tillgång på övriga förbrukningsvaror. Michael levererar regelbundet diskmedel och andra förbrukningsvaror till många gårdar.

akutlager

14.00 Påfyllning av akutlagret

Vid Tenhult har distriktet sitt akutlager. När de övriga serviceteknikerna i området tar saker därifrån beställer de nya och leveranserna går hem till Michael. Han har sedan i uppdrag att åka till lagret och fylla på.

akutlager

Lagret är så litet som möjligt men innehåller de mest kritiska delarna som bara måste fram på dagen om de går sönder.

Ladugårdsbyggnad

15.00 Kontroll av mjökningsenhet

Nu anländer Michael till en lantbruksskola. Det var en av de kunder som ringde akut under förmiddagen. En av deras mjölkningsenheter låter konstigt och mjölkar inte bra.

En båsladugård

Lantbruksskolan har 90 kor i ett uppbundet stall.

Service av mjökningsenhet

Michael plockar isär pulsatorn och hittar ett litet skräp. Kan det vara det som ställde till det?

Service av mjölkningsenhet

Michael skruvar ihop igen och tar fram testnings-utrustningen.

Ja nu är allt som det ska igen. Enhet nummer 8 är redo att mjölka.

15.30 På väg mot sista kundbesöket

Michael beger sig mot det sista kundbesöket för dagen. Den gården ligger bara en kilometer från hemmet och passar bra som avslutning för dagen. Idag slutar dagen redan vid 16.00 men det kan lika väl hinna bli 18.00 och 19.00 vissa dagar. Det ska man vara medveten om, tycker Michael. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At DeLaval we use cookies to make your website experience better. You can change your web browser settings if you do not allow cookies or do not want cookies to be saved. Read more about how DeLaval handles cookies. I have read and accepted the information on how DeLaval handles cookies.